John Mayall och Knytkonferens

I helgen var jag med på IOGT-NTOs Knytkonferens i Halmstad. En av de nya idéerna som finnas för att skaffa sig ny kunskap och ge möjlighet att diskutera aktuella ämnen. Deltagarna medverkar själva som föreläsare, vilket också gör att utbudet blir mycket varierande.

Själv valde jag att lyssna på föreläsningar om fiberoptik på landsbygden, Morfin som recept, om färgerna på våra vägskyltar, mycket om internet och nya sätt att mötas på m.m.. Christian och Johnny som står som värdar och initiativtagare var säkert nöjda efter helgen. Framför härmed mitt tack för att ni till slut lyckades övertala mig att delta. För er som är intresserade finns alla föreläsningar på http://sobratankar.se/2012/02/17/samlat-och-lankat-knytkonferensen-februari-2012/#comment-83

De nya medierna som finns med allt man kan göra både skrämmer och lockar, men framför allt känns det som man inte hinner/hänger med. Då är det skönt för en gammal gubbe att minnas tillbaka till den tiden då man ansåg sig hänga med.

Den 15 mars 1968 kom John Mayall och hans Bluesbreakers till ”Rigo”. För oss som gillade blues var han lite av en husgud. Han hade ju fostrat gitarrister som Eric Clapton och Peter Green. Nu kom han med en ung kille som hette Mick Taylor, som sedan var med i Rolling Stones en period innan han i sin tur blev ersatt av Ron Wood.

Mick Taylor (enda kortet jag har kvar från denna spelning)

Det som var speciellt med John Mayall var att efter han hade spelat så satt han i hotellets foajé och pratade med oss, sina fans. Ja, jag pratade väl inte så mycket, utan lät de äldre grabbarna sköta det. Men bara känslan att få sitta där, och låtsas känna John Mayall. Konstigt att inte hotellpersonalen försökte köra ut oss. Hur spelningen var? Förmoligen helt fantastisk. Tror att Hasse snodde ett par trumstockar, men det är en annan historia. Jag tror det var Aynsley Dunbar som spelade trummor och han  blev ganska sur. Men Hasse påstod att han hittat dom på golvet. Båda två!?!

Blogglåt; ”What am I living for” med Hillbilly Five

Totte

Om skommagarden

Född 1953, teater- och musikintresserad nykterist med fyra barn och samma hustru som den dag jag gifte mig. Bor på landet och jobbar i skolan.
Det här inlägget postades i 60-tals musik, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

